چک لیست سئو 2021 + آموزش سئو

چک لیست سئو 2021 و آموزش سئو

آیا تا به حال شده که بخواهید سایت خودتان یا سایت دیگران را سئو کنید؟ سئو یک فرایند زمان بر است که از همان ابتدا باید روی نظم پیش برود، اگر کمی بی نظمی در کارتان وجود داشته باشد، آن گاه متوجه می شوید تمام این مدت در اشتباه بودید و نتیجه کارتان چیزی جز یک فاجعه نخواهد بود. بنابراین برای ایجاد نظم بهتر است که طبق یک نقشه راهبردی پیش بروید، ما در این پست قصد داریم برایتان یک چک لیست سئو 2021 را به اشتراک بگذاریم تا بتوانید بر اساس یک نقشه راه تجربه شده و بی نظیر کارتان را پیش ببرید.

  1. جستجوی کلمه کلیدی

    1. کلمات رقابتی را بدزدید! با استفاده از ابزارهای موجود در زیر می توانید کلمات رقابتی را بدزدید و بفهمید که رقبایتان در چه کلمات کلیدی مشغول کار هستند. برای این کار می توانید از ahrefs.com و Keyword Density Checker استفاده کنید.
    2. یک لیست نهایی از کلمات کلیدی را ایجاد کنید. برای کلمات کلیدی تان پیشوند و پسوند تعریف کنید و آن ها را لیست کنید. بعد از آن با ابزار toptal.com آن ها را با هم ترکیب کرده و یک لیست غول پیکر بسازید!
    3. داده های ترافیکی را در لیست خود دخیل کنید. دقت کنید که هر کلمه کلیدی چقدر ترافیک دارد و آمار را در لیست نهاییی کلمات کلیدی خودتان دخیل کنید. می توانید برای این کار از ابزارهای google ،kwfinder ،answerthepublic، و buzzsumo استفاده کنید.
    4. کلمات کم رقابت تر را پیدا کنید. با استفاده از بعضی ابزارهای پولی، می توانید میزان سختی کلمات کلیدی خود را بسنجید. حتما دقت کنید که اول باید از کلمات کم رقابت تر شروع کنید تا بتوانید در رتبه های برتر قرار بگیرید. ابزارهای ahrefs و kwfinder می توانند به شما در این رابطه کمک  کنند.
    5. قدرت کلی سئو سایت تان را بررسی کنید. با استفاده از ابزارهای سایت ahrefs می توانید قدرت کلی سایت تان را بررسی کید، ببینید که در کدام کلمه کلیدی کجا قرار دارید و می توانید در کدام کلمات کلیدی جایگاه بهتری پیدا کنید.
  2. سئوی داخلی سایت

    1. url هایتان را مطابق موتورهای جستجو و آنچه که آن ها می پسندند تنظیم کنید. سعی کنید آدرس صفحات تان را به شکل مهندسی شده و استاندارد تنظیم کنید. پلاگین های رنک مث و یوآست سئو می توانند به شما در این باره کمک کنند.
    2. دقت کنید که منوی سایت شما از متن ها تشکیل شده اند. اگر منوی سایت تان را از تصاویر تشکیل دهید، به احتمال زیاد گوگل درک درستی از آن ها نخواهد داشت.
    3. صفحاتی که می خواهید برای بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو در دسترس باشند را در صفحه اصلی قرار دهید و به آن ها لینک دهید.
    4. دقت کنید که کلمات کلیدی مورد نظرتان در هر صفحه وجود دارد و صفحه تان نیز در رابطه با همان موضوع در دسترس قرار دارد. مثلا در تگ های h1 و h2 و همچنین خاصیت آلت تصاویر و… کلمات کلیدی تان را به کار ببرید. دقت کنید که در این کار زیاده روی نکنید.
    5. دقت کنید که کلمات مترادف و هم خانواده با کلمات کلیدی تان را در صفحه تان به کار برده اید. برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط می توانید از ابزار lsigraph استفاده کنید.
    6. متاتگ ها را برای صفحات سایت خودتان پر کنید. حتما برای همه صفحات تان متاتگ ها را برای موتورهای جستجو پر کنید. حتما این موضوع را با برنامه نویس تان مطرح کنید و اگر از وردپرس استفاده می کنید دقت کنید که افزونه های رنک مث و یوآست سئو این کار را برای شما انجام می دهید.
    7. سرعت سایت خود را برای بارگزاری تجزیه و تحلیل کنید. برای این کار می توانید از جی تی متریکس و یا ابزارهای گوگل استفاده کنید. همچنین ابزارهای پینگ دام و گوگل لایت هاوس می تواند به شما کمک کند.
    8. روی سرعت سایت تان متمرکز شوید. تصاویر را فشرده کنید، فایل ها را کم حجم کنید و از تجزیه و تحلیل مرحله قبل استفاده کنید.
    9. نقشه سایت خودتان را به فهرست های سایت تان اضافه کنید. حتما دقت کنید که آن را به گوگل سرچ کنسول معرفی کنید.
    10. فایل robots.txt را به گوگل معرفی کنید. قرار نیست همه صفحات سایت شما به گوگل معرفی شوند، در این فایل می توانید به گوگل بگویید که کدام صفحات را ایندکس نکند.
    11. اگر محتوای تکراری دارید، مشخص کنید که گوگل کدام یک را ایندکس و در نتایج نشان دهد. این کار را با قطعات کوتاهی کد می توانید به سادگی انجام دهید.
    12. حتما دقت کنید که سایت تان موبایل فرندلی یا به عبارت دیگر کاملا ریسپانسیو یا موبایل دوست است. تمام صفحات سایت تان را از این لحاظ چک کنید و مطمئن شوید که سایت تان در موبایل و تبلت به درستی نمایش داده می شود. موتورهای جستجو به این نکته خیلی اهمیت می دهند.
    13. خطاهای سایت خودتان را چک کنید و مطمئن شوید که کدهای سایت شما دچار خطا نشده اند. حتما با توسعه دهنده وبسایت تان در ارتباط باشید و از او بخواهید که سایت تان را از لحاظ خطاهای موجود چک کند. برای اطلاع از خطاهای موجود می توانید از سایت validator.w3.org استفاده کنید.
    14. از به کارگیری تبلیغات زیاد در وبسایت تان بپرهیزید. سایت هایی که تبلیغات زیادی و اسپم دارند در نتایج جستجو جایگاه خوبی نمی گیرند.
    15. خطاهای 404 سایت تان را بررسی و رفع کنید! با استفاده از ابزارهای سرچ کنسول می توانید ببینید کدام صفحات وبسایت تان ارور 404 می دهند. ارورهای 404 مربوط به صفحاتی هستند که در وبسایت شما وجود ندارند ولی کاربران به آن ها هدایت می شوند. اگر این صفحات صفحات مهمی از سایت شما باشند برای سئو وبسایت تان ضرر دارند.
    16. خوانایی وبسایت و مقالات تان را برای کاربران بهینه کنید. هرچقدر کاربران بتوانند متن های شما را راحت تر بخوانند و ساده تر درک کنند برای شما بهتر است. برای مطالعه بیشتر می توانید این سایت را مشاهده کنید. readable.com
    17. اگر در سایت تان تعداد زیادی کاربر و لینک دارید، از توسعه دهنده بخواهید که برچسب های زیر را روی این لینک ها قرار دهد. دقت کنید که اگر یک وبسایت کوچک برای یک کسب و کار کوچک دارید نیازی به انجام این کار نیست و فقط باید لینک های جدید تان را با این برچسب ها قرار دهید. به کار بردن این برچسب ها برای لینک های قدیمی ضروری نیست.
      “rel=”sponsored: برای لینک های تبلیغاتی به کار می روند.
      “rel=”ugc: برای محتواهایی که کاربران آن ها را تولید کرده اند به کار می رود.
      “rel=”nofollow: برای لینک های خارجی وقتی که نمیخواهید محتوای آن ها را تایید کنید و یا وقتی که محتوای غیرمرتبط با کار شما است.
      برای مطالعه بیشتر می توانید به مقالات گوگل مراجعه کنید.
    18. تجربه کاربر خود را برای استفاده از سایت تان بهبود ببخشید. می توانید این کار را با سرعت بالاتر و پایداری بیشتر انجام دهید. همچنین رعایت اینکه لینک هایتان در پنجره جدید باز شوند یا نه و… . اگر یک کسب و کار بزرگ هستید می توانید به توسعه دهنده تان اسناد رسمی گوگل در این رابطه را نشان دهید و از او بخواهید که طبق آن برای شما سایت تان را بهینه کند. همچنین ابزارهای گیت هاب و همچنین پشتیبانی گوگل می تواند به شما کمک کند.
  3. لینک سازی

    1. سایت خود را به دایرکتوری های با کیفیت اضافه کنید. دایرکتوری ها سایت هایی هستند که کسب و کارهای محلی را لیست می کنند.
    2. بک لینک های رقیب خود را بررسی کنید. پیدا کردن فرصت هایی برای ساختن لینک های مفید که به سایت شما اشاره می کنند.
    3. ارسال فیلم در یوتیوب و سایت های اشتراک گذاری فیلم. دقت کنید که حتما در توضیحات جایی به لینک شما اشاره شده باشد.
    4. لینک های شکسته خود را رصد کنید و آن ها را اصلاح کنید. قطعا برای هر سایتی لینک های شکسته وجود دارد که باید اصلاح شوند. آن ها را بیابید و اصلاح کنید.
    5. پیوندهای ارتباطی ایجاد کنید. از هر فرصتی برای ایجاد این نوع پیوندها استفاده کنید. می توانید برای ایجاد پست های مهمان برای مخاطبان تان ایمیل ارسال کنید و از آن ها بخواهید که به شما اجازه ارسال پست مهمان را بدهند.
    6. موارد نام تجاری خود را بررسی کنید. اگر نام تجاری خود را در سایت هایی نوشتید که بدون لینک هستند، حتما دقت کنید که مدیر سایت به سایت شما لینک داده باشد. این یک فرصت خوب برای گرفتن لینک است.
    7. به موسسات خیریه کمک کنید. بعضی از موسسات خیریه در ازای گرفتن کمک های مالی، حاضرند که اسم برند سایت شما و همچنین آدرس لینک شما را در سایت شان قرار دهند. از این فرصت هم استفاده کنید.
    8. پیوندهای خودتان را ایجاد کنید. می توانید یک سایت با قدرت را بخرید یا برای خودتان بسازید، بعد از آن سایت به سایت خودتان لینک دهید.
    9. با همکاران خودتان ارتباط برقرار کنید. سعی کنید مقالات تخصصی در حوزه کاریتان بنویسید، بعد از آن برای همکاران تان ایمیل ارسال کنید که مطلب را با ذکر منبع در وبسایت شان منتشر کنند.
    10. ارائه پیشنهاد شما توسط مشتریان تان یا مخاطبین تان می تواند برای شما لینک هایی را ایجاد کند.
  4. شبکه های اجتماعی

    1. یک حساب کاربری فیس بوک برای کسب و کارتان بسازید.
    2. یک حساب کاربری توییتر برای کسب و کارتان بسازید.
    3. یک حساب کاربری پینترست برای کسب و کارتان بسازید.
    4. یک حساب کاربری لینکدین برای کسب و کارتان بسازید.
    5. یک حساب کاربری اینستاگرام برای کسب و کارتان بسازید.
  5. سئو محلی

    1. نمایه حساب کاربری خودتان را در کسب و کار من در گوگل ثبت کنید و اطلاعاتی را درباره کسب و کارتان در آنجا پر کنید.
    2. اطلاعات ارتباطی خودتان را در سایت تان قرار دهید. مثل آدرس یا شماره تلفن و حتما محل کسب و کارتان را هم بنویسید در جایی از وبسایت و آن را با تگ h2 یا h3 مشخص کنید.
    3. برچسب های اسکیما schema را در سایت خود قرار دهید. درباره برچسب های اسکیمای محلی در سایت مخصوص آن مطالعه کنید.
    4. آدرس صفحه حساب کاربری من در گوگل را در سایت تان بگذارید، این باعث می شود که مشتریان تان نظر خودشان را در گوگل برای شما ثبت کنند.
    5. وبسایت خودتان را در برگه زرد ها معرفی کنید. برگه زردها سایت های دایرکتوری هستند که لیست مشاغل یک شهر را در خودشان دارند.
    6. اطلاعات تماس خودتان در کسب و کار من در گوگل چک کنید و از صحت آن ها مطمئن شوید.
    7. عکس و فیلم مناسب به کسب و کار خودتان اضافه کنید. هم در سایت تان و هم در کسب و کار من در گوگل عکس های مناسب آپلود کنید.
  6. عیب یابی سئو

    1. اگر سایت تان هنوز حتی در موتورهای جستجو ایندکس نشده و ثبت نشده بهتر است که لینک های مفید به سایت تان بسازید و فعالیت تان را در شبکه های اجتماعی بیشتر کنید. قطعا به معرفی سایت تان به موتورهای جستجو کمک می کند.
    2. اگر سایت تان، حتی به اسم برند خودتان رتبه بندی نشده است بهتر است که کارهایی را انجام دهید. مثلا با متن اسم برندتان به سایت تان لینک دهید. همچنین می توانید سایت تان را در فهرست مشاغل لیست کنید. حساب های توویتر و فیس بوک بسازید. رقبایتان را با استفاده از ابزار open site explorer جاسوسی کنید و ببینید که آن ها در چه حال هستند.
    3. اگر سایت تان سقوط کرد و رتبه پایین تری گرفت بهتر است از ابزارهایی مثل open site explorer و ahrefs استفاده کنید تا بفهمید که رقبایتان چه کارهایی انجام میدهند. به طور مثال چند بک لینک دارند. یا حتی فعالیت های اجتماعی شان چقدر است. اگر می بینید که رقبایتان نسبت به شما کار خاصی انجام نداده اند دقت کنید که شاید آپدیت های گوگل الگوریتم ها را طوری تغییر داده که شما افت کرده اید.
    4. اگر به مشکل خوردید می توانید از سایت های زیر برای کمک گرفتن از متخصصان استفاده کنید.
      1. https://moz.com/community/q
      2. https://webmasters.stackexchange.com/
      3. https://www.quora.com/
      4. https://stackoverflow.com/
      5. https://wordpress.stackexchange.com/
  7. تجزیه و تحلیل وب

    1. رتبه بندی کلمات کلیدی خودتان را با استفاده از ابزارهای رایگانی مثل ahrefs پیگیری کنید. می توانید یک حساب کاربری بسازید و با استفاده از ابزارهای پولی و رایگان آن کلمات کلیدی خودتان را پیگیری کنید. سایت های مشابه دیگری نیز موجود هستند که خدمات مشابهی انجام می دهند. می توانید از آن ها کمک بگیرید.
    2. ابزار بسیار مهم google analytics را روی سایت خود فعال کنید و فعالیت خود را رصد کنید. این خیلی اهمیت دارد.
    3. سایت خود را حتما و حتما و حتما در سرچ کنسول گوگل google search console ثبت کنید.
    4. از ابزارهای مفید دیگر در تجزیه و تحلیل وب استفاده کنید. حتما این نکته را مد نظر داشته باشید که ابزارهای بسیار زیاد و مفیدی در دنیای وب وجود دارند که به شما در رشد و سئوی وبسایت تان کمک می کنند.
      1. https://www.callrail.com/
      2. https://www.calltrackingmetrics.com/
      3. https://www.crazyegg.com/
      4. https://vwo.com/
      5. https://get.google.com/tagassistant/
      6. https://datastudio.google.com/overview

در این نوشتار سعی کردیم که کار شما را برای سئوی وبسایت تان راحت کنیم و یک آموزش سئو اصولی و خوب را برایتان تدارک ببینیم. امیدواریم که لذت برده باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *