مهم ترین تفاوت انواع هاست و سرور

مهمترین تفاوت انواع هاست و سرور

دو مفهومی که در رابطه با سایت و طراحی آن مطرح می شود چیزی نیستند به غیر از انواع هاست و سرور. برای این که بتوانیم در مورد تفاوت انواع هاست و سرور اطلاعات به دست آوریم در ابتدا می بایست در مورد خود دو مفهوم هاست و سرور خوب بدانیم و آنها را بشناسیم.

سرور را می توان یک کامپیوتر فوق العاده قدرتمند و بزرگ به شمار آورد که همواره روشن بوده و اتصال آن به اینترنت همیشه برقرار است. این کامپیوتر قادر است تا سورس های مختلفی که سرویس گیرنده های شبکه به آن احتیاج دارند را برای آنها فراهم آورد.

از جمله ی این منابع می توان به رم، وجود فضاهایی برای ذخیره سازی، پردازنده ها و … اشاره کرد. هاست ها اما بخشی از خود سرور به شمار می آیند. سرورها قادر هستند تا به صورت مجازی به چند قسمت مختلف تقسیم شوند. حال به هر یک از این قسمت ها یک هاست گفته می شود.

به بیان ساده تر هر قسمت مشخص شده از یک سرور تحت عنوان یک هاست برای یک وب سایت به شمار می آید و این بخش سرور به عنوان میزبان آن سایت به آن خدمات ارائه خواهد داد. حال که به صورت گذرا به تعریف هاست و سرور پرداختیم قصد داریم تا در ادامه به تفاوت انواع هاست و سرور بپردازیم، با ما همراه باشید.

هاست چیست؟

برای این که بتوانیم راجع به تفاوت انواع هاست و سرور به صحبت بپردازیم لازم است تا در ابتدا در مورد هر یک از این مفاهیم اطلاعات کاملی به دست آوریم. به طور کلی یک سایت از بخش های مختلفی تشکیل شده است.

این بخش ها عبارت هستند از: انتخاب بک نام برای سایت مورد نظر که به نام دامنه شناخته میشود، انتخاب هاست مناسب برای سایت مورد نظر که یعنی یک فضا برای قرار دادن موارد موجود در سایت نظیر عکس ها، فیلم ها و … ، سامانه ی مدیریت محتوا برای سایت مورد نظر که همان روش هایی برای اضافه کردن محتوا به سایت است و در انتها هم انتخاب یک قالب برای سایت که شکل ظاهری سایت ما محسوب می شود.

مورد دومی که برای طراحی یک سایت و راه اندازی آن نیاز داریم انتخاب یک هاست مناسب است. حال این پرسش مطرح می شود که هاست چیست؟ اگر بخواهیم در مورد هاست خیلی ساده صحبت کنیم می توانیم یک مثال عینی بزنیم. تصور کنید شما میخواهید یک هایپرمارکت راه اندازی کنید. به این منظور نیاز به یک مکان و فضا برای هایپر خود دارید، هاست در سایت مانند همین فضا برای هایپرمارکت است.

اما اگر بخواهیم کمی دقیق تر در مورد هاست صحبت کنیم اینطور می توان گفت که هاست به یک قسمت مشخص از یک سرور گفته می شود که شما می توانید کلیه ی اطلاعاتی که برای سایت خود به آن نیاز دارید را بر روی آن بارگذاری کنید. اطلاعاتی نظیر عکس ها، صفحه های وب سایتتان، فیلم ها یا به طور کلی هر نوع فایلی که بخواهید در سایت خود آنها را داشته باشید.

وقتی شما اطلاعات لازم را در هاست بارگذاری می کنید مخاطبان شما می توانند آدرس URL صفحه تان را وارد کرده  و به فضای سایت شما وارد شوند و در آنجا آن اطلاعات را مشاهده کنند. در فارسی به هاست میزبان وب هم گفته می شود.

 

 

انواع خدمات هاستینگ کدام هستند؟

در این قسمت از تفاوت انواع هاست و سرور به انواع خدمات هاستینگ می پردازیم. خدمات ارائه ی سرویس میزبانی یا همان هاستینگ هم انواع مختلفی دارند که شما می توانید بر اساس نیازی که دارید یکی از آنها را انتخاب کنید. این سرویس ها به شرح زیر هستند:
1. هاست های اشتراکی که به نام shared Hosting هم شناخته می شوند. در این سایت ها سورس های سرور میان چند کلاینت مشترک بوده و به همین علت هم هزینه ی پایین تری دارد. البته که ممکن است به همین نسبت هم سرعت کم باشد.

2. هاست های وی پی اس: که از سرورهای مجازی بهره می برند.بسیار انعطاف پذیر هستند و برای توسعه و ارتقای هاست گزینه ی مناسبی هستند.

3. هاست های اختصاصی که همانطور که مشخص است کلیه ی سورس های آن سرور به یک سایت تعلق می گیرد.

4. هاست های اشتراک گذاری فضای سرور Colocation که مشابه هاست های اختصاصی عمل می کنند. با این تفاوت که فردی که این هاست را می خرد در زمان راه اندازی در محل سرور و هاست به شکل فیزیکی حضور پیدا می کند.

5. هاست های ابری که وب سایت مورد نظر روی تنها یک سرور نیست و اگر یکی از سرورها دچار مشکل شود میتوان از هاست دیگر استفاده کرد.

منظور از سرور چیست؟

حال که در مورد هاست به صحبت پرداختیم برای آشنایی با تفاوت انواع هاست و سرور می بایست در مورد سرور هم بدانیم. سرورها را می توان به نوعی یک کامپیوتر به شمار آورد. اما نه یک کامپیوتر معمولی بلکه یک کامپیوتر فوق العاده با کارایی های منحصر به فرد خودش.

سرورها از نظر سخت افزاری از قطعه هایی بسیار پیشرفته و قدرتمند درست شده اند و می توانند عملیات پردازش را با بیشترین قدرت و توان ممکن به انجام برسانند. همچنین آنها می بایست همواره در وضعیت روشن قرار داشته باشند و ارتباط آنها با اینترنت به صورت پیوسته برقرار باشد. علاوه بر این در دسترس بودن این سرورها یکی از مهمترین مشخصه هایی است که آنها می بایست در اختیار داشته باشند.

یکی از کاربردهای مهم سرورها را می توان انجام فعالیت های مربوط به هاستینگ یا همان میزبان وب شدن به شمار آورد.  به همین علت هم هست که مشخصه های بالا می بایست برای انها حتما وجود داشته باشد. در صورتی که در یک وب سایت دسترسی که داریم تنها محدود به یک نتورک معین بوده و سراسری نباشد به آن سرور، سروری گفته می شود که تحت شبکه مشغول به انجام کار است.

مثلا سرورهایی که در شرکت های بزرگ یا اداره ها مورد استفاده قرار می گیرند را می توان سرورهای تحت شبکه به شمار آورد. در مقابل وقتی دسترسی به صورت سراسری در اینترنت و میان همه ی سیستم های کامپیوتری باشد که به وسیله ی اینترنت به یکدیگر متصل شده باشند مقصود ما همان سرورهای اینترنتی معمول هستند. همان سرورهایی که برای مثال برای گوگل کردن در اختیار دارید. در ادامه تفاوت انواع هاست و سرور با ما همراه باشید تا به انواع سرورها بپردازیم.

یکی از مهم ترین تفاوت انواع هاست و سرور قدرت سخت افزاری یک شرکت هاستینگ است.

انواع سرورها کدام هستند؟

در ادامه ی این مطلب از تفاوت انواع هاست و سرور قصد داریم تا به انواع مختلف سرورهای موجود بپردازیم. سرورها تنها در یک نمونه وجود ندارند بلکه انواع مختلفی دارند که خدمات گیرنده می تواند بنا بر آنچه که نیاز دارد یکی از آنها را انتخاب نماید. مثلا یکی از انواع سرورها فایل سرور است.

در این نوع سرور، فایل ها می توانند با ایمنی بالایی در آن فضا ذخیره سازی شوند. یا سرورهای مخصوص چاپگر سرورهایی هستند که می توانند چاپگرهای شبکه شده با یکدیگر را تحت کنترل درآورده و مدیریت کنند. یا نوع دیگری از سرورها را می توان سرورهای پایگاه داده به شمار آورد.

در این سرورها با توجه به پارامتری که ادمین میخواهد اطلاعات آن پایگاه داده پردازش می شوند. به طور کلی این انواع سرورها بسیار متنوع بوده و در این قسمت ما به برخی از آنها می پردازیم که به شرح زیر هستند:

1. ایمیل سرورها: این سرور به منظور منتقل کردن پیام های الکترونیکی یا همان ایمیل ها وجود دارند. آنها ایمیل ها را از افراد مختلف دریافت می کنند و سپس به افراد گیرنده که در همین سرور هستند می رسانند. این دسته از سرورها را می توان یکی از بارزترین تفاوت انواع هاست و سرور به شمار آورد.

2. پروکسی سرورها: این سرورها می توانند کلیه ی درخواست هایی که از سوی مشتریان ارسال می شود را دریافت کرده و آنها را مدیریت می کنند. و در این درخواست ها این افراد می خواهند از سورس های سایر سرورها بهره ببرند. این سرورها یک نوع سرور واسط محسوب می شوند.
در ادامه ی این قسمت از تفاوت انواع هاست و سرور به سایر انواع سرورها می پردازیم.

 

سایر نمونه های سرورها کدام هستند؟

علاوه بر موارد ذکر شده در قسمت قبلی از مطلب تفاوت انواع هاست و سرور می توانیم به سرورهای زیر نیز اشاره ای داشته باشیم:

3. سرور پلتفرم: به مجموعه ای از سرورها که با هم در ارتباط بوده و یک گروه سرور را به وجود می آورند گفته می شود. این نوع سرورها مورد استفاده شان در سازمان های بسیار بزرگ با حجم اطلاعات و تبادلات بالا است.

4. اپلیکیشن سرور: از این نوع سرور به منظور توسعه ی اپلیکیشن هایی استفاده می شود که تحت وب کار می کنند. همچنین به کمک آنها می توانیم یک بستر مناسب برای اجرایی شدن این برنامه های کاربردی فراهم آوریم.

5. سرورهای ارتباطی: این دسته از سروها به منظور تامین سامانه ها و خدمات ارتباطی به وجود امده اند. این نوع از سرورها قابل ارتقا هستند و این یک مزیت مهم برای آنها به شمار می آید.

در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد تفاوت انواع هاست و سرور به صحبت بپردازیم.

 

تفاوت انواع هاست و سرور در چه مواردی است؟

حال که در مورد انواع سرور و هاست اطلاعاتی به دست آوردیم لازم است تا به تفاوت انواع هاست و سرور بپردازیم. یک سرور که وظیفه ی میزبانی وب یا همان هاستینگ را برعهده داشته باشد فضایی که در اختیار دارد را بخش بندی کرده و به قسمت های کوچکتری تقسیم می کند.

سپس هر یک از این فضا های کوچکتر را به یک دریافت کننده ی خدمات عرضه می کند. هنگامی که شما به عنوان یک خدمات گیرنده یک بخش از یک سرور را برای خود در اختیار می گیرید یعنی بخش کوچکی از ان سرور به شما اختصاص داده شده است.خوب است بدانید گاها حتی یک سرور می تواند به صورت همزمان به 500 وب سایت مختلف هم سرویس دهی کند.

برای اینکه بتوانید بهتر متوجه تفاوت انواع هاست و سرور شوید می توانید به این شکل عمل کنید که سرور همانند یک فضای ساختمانی بسیار بزرگ است که شما به عنوان خدمات گیرنده اتاق ها یا واحدهایی از این ساختمان را در اختیار خود می گیرید. یعنی آنها را برای خود اجاره می کنید.

حتی گاها می توانید اگر به یک فضای بزرگ نیاز دارید کل آن ساختمان را اجاره کنید. یعنی اگر یک وب سایت بسیار بزرگ و پرترافیک دارید می توانید  کل آن سرور را به عنوان هاست خود اجاره کنید.

 

آیا می توان از کامپیوترهای شخصی به عنوان هاست استفاده کرد؟

در این بخش از تفاوت انواع هاست و سرور قصد داریم تا به یکی از معمول ترین پرسش ها در زمینه ی هاست و سرور بپردازیم که همین پرسش مطرح شده در عنوان است. خوب است بدانید اگر بخواهید این کار را به صورت پیوسته انجام دهید عملا غیر ممکن است. چون کامپیوترهای شخصی با همان پی سی هایی که در اختیار داریم کامپیوترهایی قوی نیستند و در مقایسه با سرورها به شدت ضعیف و دارای محدودیت هستند.

همانطور که در قسمت توضیحات برای سرورها گفتیم آنها کامپیوترهایی بسیار قوی هستند که در عین حال هم پهنای باند بسیار بالایی را به خدمات گیرندگان ارائه می کنند. همچنین یکی از مشخصه های سرورها این است که آنها باید به صورت مداوم روشن باشند و اتصال اینترنت انها قطع نشود و بتوانند به خوبی به مخاطبان سایت ها دسترسی بدهند. حال آنکه این ویژگی ها برای سیستم های کامپیوتر خانگی یا همان پی سی ها وجود ندارند.

اما اگر سیستم خانگی همه ی این مشخصه ها را بتواند برای خود در اختیار داشته باشد یک مشخصه ی مهم را در اختیار ندارد و آن هم این است که شرکت هایی که خدمات هاستینگ ارائه می دهند و سرور در اختیار دارند برای این که بتوانند از این سرورها حفاظت خوبی به عمل آورند آنها را در دیتاسنتر نگهداری می کنند. دیتاسنتر یک فضای منحصر به فرد است که می تواند از سرورها محافظت به عمل اورد.

آنها شامل مواردی نظیر برق اضطراری، سامانه های ضد زلزله، ضد آتش سوزی و … هستند و به این شیوه برای محافظت از سرورها اقدامات لازم را به عمل می آورند. همچنین یک گروه پشتیبانی همیشه آماده ی ارائه ی خدمات است تا در صورت بروز هر مشکلی بلافاصله آن را رفع کند. اما در سیستم های خانگ این امکان وجود ندارد.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =